CAPITOLUL
1
ÎNTRE
LITERATURĂ ŞI APICULTURĂ
1.1. ALBINA, SIMBOL ŞI MIT
Albina este considerată simbol în
literatură, deoarece reprezintă prototipul micii vietăţi,
dotată cu numeroase trăsături morale: harnică, bun
organizator, înţeleaptă şi de ce nu, înzestrată şi cu
trăsături fizice deosebite, o frumuseţe misterioasă,
culeasă parcă din aurul solar.
Albina adună din fiecare floare tot ceea
ce e mai bun, aşa cum fiecare scriitor adună în oricare poem al
său toate tainele universului: misterul iubirii, zâmbetul naturii, cetăţile
imateriale ale norilor...
Putem astfel afirma că în fiecare om se
pot regăsi însuşirile unei albine, fie hărnicia, fie priceperea
şi înţelepciunea, fie romantismul acestor vietăţi care
înţeleg cântul de dragoste al fiecărei plante.
Albina spre deosebire de oameni
însumează toate trăsăturile pozitive, fiindu-le superioară.
Acest lucru îl sesizează şi
scriitorul Maurice Materlinck.
„Maurice Maeterlinck în celebrul său
tratat asupra vieţii albinelor vedea concentrată în istoria unui stup
de albine marea istorie a omenirii.“7
„De-a lungul celor şapte cărţi
ale Vieţii albinelor facem cunoştiinţă, puţin câte
puţin, cu cetatea cea mai bine chibzuită şi, din acest motiv
fără pereche, a albinelor. Ordinea, munca neîntreruptă şi
dezinteresată, diviziunea muncii, construcţia geometrică
ideală a celulelor, fenomenele ce se succed cu o precizie matematică
în funcţie de anotimpuri - roirea, creşterea puietului şi a
mătcii care asigură viitorul speciei - toate acestea îl
determină pe Maurice Maeterlinck să ne considere pe noi oamenii
inferiori albinelor, sau aflându-ne într-o etapă de tranziţie, spre o
nouă formă de organizare ce nu ar putea rivaliza prea curând cu aceea
a gâzelor blonde.“8
Aşadar scriitorul Maurice Maeterlinck
consideră albina ca fiind însufleţitoare a întregului univers,
deoarece observă că în stup se petrec foarte multe lucruri minunate
şi astfel a „renunţat de mult timp să“ 9 caute „în
această lume o minune mai interesantă şi mai frumoasă decât
adevărul, sau, cel puţin, decât efortul omului ce tinde să-l
cunoască. Să nu ne ostenim să descoperim măreţia
vieţii în lucrurile îndoielnice“10
Albina fiind considerată de el ca
însufleţitoare a întregului univers ne îndeamnă să încercăm
a urmări evoluţia unui stup în timpul unui an.
Primăvara stupul se trezeşte la
viaţă reluându-şi activitatea şi urmând toate marile etape
specifice vieţii albinelor în ordinea lor normală: „formarea şi
plecarea roiului, întemeierea unei noi cetăţi, naşterea, luptele
şi zborul nupţial al tinerelor mătci, nimicirea trântorilor
şi reîntoarcerea la somnul din timpul iernii. Fiecare din aceste etape va
aduce singură lămuririle necesare asupra legilor,
particularităţilor, obişnuinţelor, asupra evenimentelor
care îi dau naştere, astfel încât, la sfârşitul anului apicol, care
este scurt şi nu ţine decât din aprilie şi până la
sfârşitul lui septembrie, să pătrundem toate secretele casei de
miere. Deocamdată, înainte de a deschide şi de a arunca o privire
generală, este de ajuns să ştim că ea este formată
dintr-o matcă, mamă a întregului ei popor; din mii de lucrătoare
sau albine fără sex, femele incomplete şi sterile şi, în
sfârşit, din câteva sute de trântori, dintre care va fi desemnat
soţul unic şi nefericit al viitoarei suverane pe care lucrătoarele
o vor alege după plecarea, de voie sau de nevoie, a reginei ce
domneşte.“11
Scriitorul observă că atunci când
deschizi prima dată un stup pătrunzi într-o lume necunoscută,
plină de surprize şi înţelepciune.
Pentru scriitorul Maurice Maeterlinck albina
devine un simbol, un mit al înţelepciunii.
Albina este prezentă şi în
mitologie. De ce mit? Mit, fiindcă e o făptură prea
complexă, are în fiinţa ei toată măiestria creaţiei
şi astfel este văzută în mitologie ca un personaj fabulos,
personificat, care ajută până şi la creaţia lumii, datorită
înţelepciunii sale.
Albina fiind sămânţă a
înţelepciunii şi materializare a spiritului, poartă mesajul
divin, fiind deseori asociată cunoaşterii şi iniţierii.
În mitologia românească, albina este
văzută ca mesagerul însufleţit cu puteri magice, o insectă
sfântă.
„Albina fiind considerată sfântă,
şi albinăritul a fost considerat o ocupaţie sacră.“12
Deoarece albina era considerată
sfântă, cu albinăritul s-au ocupat mult timp doar
călugării, preoţii şi învăţătorii de la
sate, făcând din ceara albinelor lumânări.
În mitologia românească, alături de
albinăritul sacru, apare şi Zâna albinelor.
Zâna albinelor era „mai mare peste albine […]
avea un corp de albină şi cap de femeie, vorbea omeneşte. Domnea
în străfundurile pădurilor peste roiurile de albine sălbatice,
adăpostite în scorburi de copaci. Cu mierea albinelor sălbatice se
hrăneau Fetele pădurii şi vietăţile care nu stricau
roiurile.“13
Conform mitologiei româneşti albina este
insecta care a ajutat la crearea lumii, ea având origini precreştine.
Legendele mitologice confirmă inteligenţa albinei, munca acesteia
şi priceperea cu care îşi organizează propria viaţă.
Astfel ea a primit în mitologie rolul de sfetnic al Fărtatului.
Fărtatul neştiind cum să „potrivească mai bine“14 marginile cerului şi a pământului o consultă pe albină.
„În legătură cu acest eveniment
cosmogonic două legende ne dau explicaţii diferite: o legendă
după care albina dă Fărtatului soluţia cum să
procedeze sau cum să o lase pe ea să procedeze, prin încreţirea
pământului şi crearea de văi şi munţi, şi
altă legendă, după care albina devine doar mesagerul
Fărtatului, pentru a cere sfatul înţeleptului arici.“15
Ariciul, fiind orgolios a refuzat să
aducă servicii Fărtatului, dar albina dorind să ajute
Fărtatul, prefăcându-se că pleacă, se ascunde într-o floare
şi ascultă cum gândeşte ariciul, vorbeşte cu sine
însuşi despre soluţia posibilă.
Aflând soluţia, albina o comunică
Fărtatului, ba mai mult de atât îl ajută să
încreţească pământul cu munţi şi văi.
Pentru că albina a dezvăluit acest
secret, a fost blestemată de arici să-şi mănânce „scârna“16,
dar binecuvântată de Fărtat ca scârna ei să se transforme în
aliment sfânt.
În această legendă mitologică
se explică de fapt cum a apărut mierea „meligeneza“17.
Mitologia românească
menţionează că albina făcea parte şi din economia
domestică şi de stat a dacilor: „Dacia era de drept ţara
albinelor, ţara minunată a melifagilor“18. Dacii
făceau comerţ cu grecii care au descoperit binefacerile mierii
şi i-au folosit numele „ca epitet divin, acordat unor semizei sau chiar
zei.“19
Începând cu evul mediu se vorbeşte
despre originea creştină a albinei.
Mitologia populară creştină
susţine că albina îşi trage obârşia din lacrimile Maicii
Domnului, când aceasta plângea moartea lui Iisus Hristos. Această
legendă creştină are de fapt ca sursă de inspiraţie o
altă legendă veche, o legendă potrivit căreia albina s-a
născut din lacrimile zeului Ra, zeul soarelui, zeu egiptean.
Potrivit acestei legende observăm
că originea solară a albinei s-a îndătinat la români de la începuturile
creştinismului.
|
În alte legende româneşti albina e
substituită de muscă.
În legendele vechi albina e
binecuvântată de Fărtat, iar musca nu, fiind considerată o
unealtă a Nefărtatului, ea murdărind creaţia divină.
O veche legendă arată că albina
e prototipul unei fete harnice. Potrivit acestei legende, o mamă îşi
cheamă băiatul şi fiica să-i fie aproape în ceasul
morţii, pentru a-i fi mai uşor ultimul moment al vieţii
omeneşti.
Băiatul ce era ucenic la un
ţesător de pânză nu a venit, însă fata da.
După moartea ei, fata s-a transformat în
albină, fiind mereu iubită de toată lumea, bucurându-se de
lumina soarelui, iar băiatul în păianjen, sortit să
trăiască singur în întuneric, neiubit de nimeni, aşa cum el nu
şi-a arătat iubirea faţă de mamă.
O altă legendă ne precizează
că albina ar fi avut iniţial culoarea albă.
Pe când avea această culoare, Dumnezeu a
trimis-o la diavol, să-l întrebe, dacă ar fi bine ca în univers
să guverneze mai mulţi sori.
Pentru a afla răspunsul corect, albina
se aşeză pe capul diavolului fără ca acesta să observe
şi îi citi toate gândurile.
Cu gândurile lui adunate ca într-un
mănunchi, albina zbură spre cer, dar diavolul care sesiză
că a fost păcălit a lovit-o cu biciul astfel încât corpul ei se
făcu negru şi la mijloc subţire, gata să se rupă.
Albina este prezentă într-o legendă
lângă omul ce a căzut în păcat, pe când sălăşluia
în Eden.
Ea este îndemnată de şarpe să
ceară lui Dumnezeu puteri peste firea ei. Astfel îi cere lui Dumnezeu ca
tot omul pe care îl va înţepa să moară.
Dumnezeu i-a acceptat cererea, dar cu
precizarea că acest lucru se poate întâmpla doar atunci când ea va aduna
într-un an un decalitru de miere, altfel va trebui să moară şi
ea după ce îl va înţepa pe om.
Partea finală a aceste legende
însă, e cea care se împlineşte, deoarece o albină nu poate aduna
atâta miere într-un an.
Se mai spune că albina este
celibatară, pentru că refuză cererea în căsătorie a
admiratorul ei, bondarul, în fiecare primăvară, din cauza muncii ce o
solicită la maxim, şi pentru faptul că se simte
slăbită după o iarnă grea trebuind să se refacă.
Toamna însă, când i-ar accepta cererea,
bondarul e cel care nu mai doreşte aceasta, deoarece îi e foame şi
trebuie să-şi adune provizii pentru iarnă. Albina fiind
castă, se spune că şi crescătorul ei trebuie să fie la
fel, căci de nu îi va fi asemenea, albinele îi vor părăsi
stupii.
Conform unor credinţe străvechi,
sufletul omului s-ar transforma în albină după moarte, iar
crescătorul de albine care nu a vândut ceara, ci a dăruit-o bisericii
urma să fie condus de roiuri de albine la mormânt.
Legenda Florilor de tei porneşte de
la iubirea pură a unui băiat şi a unei fete. Băiatul se
numea Albin, iar fata Teia.
Domnitorul regatului dorea să se
căsătorească cu Teia, aşa că a trimis oamenii să
o aducă la palat.
Aceştia l-au omorât pe Albin cu
săbiile, iar pe ea au dus-o domnitorului.
Teia a refuzat cererea în căsătorie
a domnitorului şi a murit la scurt timp, fiind îngropată într-un loc
pustiu.
Pe mormântul ei a crescut un tei, la a
cărui flori vine în fiecare an albina, dornică să continue
povestea de dragoste dintre Teia şi Albin.
În basmele româneşti, dar şi în
cele din literatura universală, albina este insecta ce-i este
recunoscătoare mereu omului. Îl răsplăteşte dându-i o
aripioară, pe care acesta dacă îi va da foc sau o va privi va fi
ajutat negreşit de albine.
Albinele sunt făpturile cele mai
profunde, făpturile ce ştiu să creeze, ce ştiu să
guste din realizările idealului muncii lor.
Albina, în haina-i ţesută cu fir de
aur şi legată cu brâu negru, de pământ, zâmbeşte primelor
raze de soare, cu fiecare primăvară ce
îmbrăţişează natura, asemenea gingaşilor ghiocei,
mulţumind razelor că trezeşte pământul adormit la viaţă,
lăsând-o să comunice cu natura prin nectarul, seva magică a
plantelor.
Datorită produselor muncii albinelor,
omul este şi el în permanentă comuniune cu natura, nepreţuitele
produse fiind adevărate farmacii, oaze de viaţă.
Fără albine, omul nu ar avea cum
să guste esenţa plină de viaţă a naturii.
Adesea s-au inspirat scriitorii din aceste
taine ale albinei, căci fiecare om ce este înzestrat cu har, fiecare om ce
iubeşte arta, îşi doreşte să se bucure de gustul unui ideal
împlinit, făcându-i părtaşi şi pe alţi iubitori de cultură
la roadele muncii lor, aşa cum albina face părtaş produselor
muncii ei şi pe om.
Literatura şi mitologia văd albina
ca pe un simbol şi totodată un mit, datorită
abilităţilor fiinţei ei.
Dacă omul ar şti să-şi
cultive toate abilităţile, asemenea neobositelor albine, se va putea
bucura şi el de propria lui miere.
Note:
7 www.scribd.com,
Dicţionar de motive şi simboluri literare, pag. 8
8 Maurice Maeterlinck, Viaţa
albinelor, Editura Apimondia, 1976, Cuvânt înainte
9 Maurice Maeterlinck, Colecţie:
***, iunie, 1976, cap. 1.1, În pragul stupului
10 Idem, Ibidem, cap. 1.1
11 Idem, Ibidem, cap. 1.5
12 Romolus Vulcănescu,
Mitologie românească, Editura Academiei Repu-blicii, pag. 544
13 Idem, Ibidem, pag. 544
14 Idem, Ibidem, pag. 535
15 Idem, Ibidem, pag. 535
16 Idem, Ibidem, pag. 535
17 Idem, Ibidem, pag. 535
18 Idem, Ibidem, pag. 534
19 Idem, Ibidem, pag. 543
|