CAPITOLUL 2
IPOSTAZE ALE ALBINEI ÎN SCRIERILE RELIGIOASE
Dacă omul ar învăţa să fie lipicios ca mierea în
tot ceea ce priveşte învăţătura sfântă, ar gusta
încă din această viaţă trecătoare Paradisul.
Despre existenţa albinelor, a mierii şi rolul important al
acestora în ceea ce priveşte viaţa omului în scrierile religioase
avem multe dovezi.
Aceste dovezi
le întâlnim atât în religia iudeo-creştină, cât şi în toate
celelate religii ale lumii.
„Mierea este la fel de veche ca istoria
scrisă, [...] ce datează din 2100 î.Hr. unde a fost
menţionată în scrierierile cuneiforme, precum şi în cele
sumeriene şi babiloniene, codul hitit, dar şi în scrierile sacre din
India şi Egipt. […] Cel mai vechi record de păstrare a albinelor în
stupi a fost găsit în templul Soarelui ridicat în 2400 î.Hr. de lângă
Cairo […] Albinele erau recomandate frecvent în hieroglifele egiptene fiind
favorizate de faraoni. […] Egiptenii antici au folosit mierea ca îndulcitor, ca
un cadou pentru zeii lor, chiar şi ca ingredient în îmbălsămare
fluid, […] Turtele de miere au fost coapte de egipteni şi folosite ca o
jertfă de împăcare a zeilor. […] În Egiptul Antic mierea a avut un
rol sacru în naşteri, decese şi căsătorii, se credea
că e utilă pentru a furniza energia şi inspiraţia de a crea
un copil. […] Aşadar mierea este menţionată în cele mai vechi
istorii scrise.“ 42
„În religia greacă, albina era uneori identificată cu
Demeter, zeiţa pământului şi a culturilor, care a reprezentat
sufletul trimis în iad. Albina simbolizează, de asemenea, că sufletul
zboară departe de corp […]. Tradiţia greacă pretinde că
Pitagora nu a mâncat nimic, doar miere de-a lungul întregii sale vieţi.“ 43
În religia iudeo-creştină, Sfânta Scriptură, întâlnim
diferite ipostaze ale albinei, de la importanţa produselor ei până la
înţelepciunea acesteia.
Locurile binecuvântate de Dumnezeu, adevărate mici paradisuri
terestre, presărate din loc în loc pe acest pământ pentru ca oamenii
să guste puţin, încă din această viaţă,
fericirea, sunt locurile denumite metaforic, ţinuturi în care curge lapte
şi miere: „M-am pogorât dar să-l izbăvesc din mâna Egiptenilor, să-l scot din
ţara aceasta şi să-l duc într-un pământ roditor şi
larg, în ţara unde curge lapte şi miere, în ţinutul
Canaaneilor...“ 44
„Sau mergi la albină şi vezi cât e de harnică şi ce
lucrare iscusită săvârşeşte. Munca ei o folosesc spre
sănătate şi regii şi oamenii de rând. Ea e iubită
şi lăudată de toţi, deşi e slabă în putere, dar e
minunată în iscusinţă.“ 45
Omul în viaţă este sfătuit de înţeleptul Solomon
prin pildele sale să adopte exemplul albinei, care deşi e slabă
în ceea ce priveşte trupul, face cele mai iscusite munci datorită
priceperii şi hărniciei sale. Şi omul e la fel de slab la
făptură dacă-l raportăm la acest univers, însă
dacă urmează exemplul albinei câte lucruri de preţ şi
veşnice ar putea săvârşi. Am putea să asociem în
aceată privinţă arhitectura fagurilor cu piramidele egiptene.
Importanţa muncii albinei, produsele apicole,
menţionează înţeleptul Solomon sunt folosite nu doar ca
hrană, ci şi pentru sănătatea omului, nu doar de omul de
rând, ci şi de regi. Astfel albina nu poate decât să fie cel mai
pozitiv exemplu, cea mai vie pildă pentru om, ca acesta să
petrecută o viaţă în fapte bune.
Frumuseţea iubitei şi puterea dragostei e zugrăvită
de înţeleptul Solomon în Cântarea Cântărilor şi din prizma
dulceţii, unicităţii mierii. Aşa cum mierea e unică în
dulceaţa ce o oferă şi iubirea, frumuseţea celei dragi sunt
unice: „Ale tale buze miere izvorăsc, iubito, miere curge, lapte curge, de
sub limba ta;“ 46
Produsele apicole sunt folosite în Sfânta Scriptură şi pentru
ca oamenii să fie mai energici, să fie puternici în războaie.
Ionatan, fiul lui Saul după ce a gustat miere a reuşit să
biruiască pe filisteni: „Ci s-a dus tot poporul în pădure, şi
acolo într-o poiană era miere. Şi a intrat poporul în pădure
şi a zis: Iată curge miere. Dar nimeni nu şi-a dus mâna spre
gura sa, căci poporul se temea de blestem. Ionatan nu auzise de
jurământul pe care-l pusese tatăl său pe popor; şi,
întinzând vârvul toiagului ce-l avea în mână, l-a muiat într-un fagure de
miere şi, întorcându-l cu mâna spre gura sa, i s-au luminat ochii. Atunci
unul din popor i-a spus: Tatăl tău a pus jurământ asupra
poporului, zicând: blestemat să fie cel ce va gusta astăzi
hrană, şi de aceea poporul e istovit. Dar Ionatan a zis: Tatăl
meu a tulburat ţara. Iată mie mi s-au luminat ochii când am gustat
puţin din această miere.“ 47
Ioan Botezătorul, proorocul care face trecerea, legătura
dintre Vechiul şi Noul Testament, până să-şi înceapă
misiunea pentru care a fost trimis de Dumnezeu în această lume se
întărea în pustie cu postul, rugăciunea, mâncând doar lăcuste
şi miere sălbatică. „Iar Ioan avea îmbrăcămintea lui
din păr de cămilă, şi cingătoare de piele împrejurul
mijlocului, iar hrana lui era lăcuste şi miere sălbatică.“ 48
Observăm că mierea este un produs ce nu întinează
trupul, ci îl menţine într-o stare de curăţire, puritate,
dându-i putere, energie.
Despre importanţa produselor apicole şi măreţia
albinei ne vorbeşte Sfânta Scriptură prin ghicitoarea lui Samson,
ghicitoare ce a fost rezultatul unui miracol ce s-a petrecut după ce
acesta a doborât un leu. În trupul leului, după câteva zile, când de fapt
trebuia să intre în putrefacţie, Samson a găsit miere, un roi
şi-a găsit acolo stupul.
|
Deşi evreii nu aveau voie să atingă trupurile moarte,
prin acest miracol, Bunul Dumnezeu, a dat o pildă oamenilor referitoare la
cât de importantă e mierea, căci până şi cel mai puternic
are nevoie de aceasta. „Deci s-a dus Samson cu tatăl său şi cu
mama sa la Timna; […] iată un leu tânăr venea răcnind înaintea
lor. Atunci s-a pogorât peste el Duhul Domnului şi el a sfâşiat leul
ca pe un ied; şi nu avea nimic în mână. […] Iar după câteva zile
s-a dus el iarăşi […] şi s-a abătut să vadă
trupul leului. Şi a luat el fagurele în mână şi s-a dus şi
a mâncat pe cale; […]. Apoi a mers tatăl său la femeie şi a
făcut acolo Samson ospăţ de şapte zile, cum au obiceiul
să facă mirii. Şi când l-au văzut cei de acolo, au ales
treizeci de nuntaşi care să fie împrejurul lui. Iar Samson a zis
către ei: Am să vă spun o ghicitoare şi dacă mi-o
veţi ghici în cele şapte zile ale ospăţului şi mi-o
veţi dezlega, vă voi da treizeci de cămăşi şi
treizeci de rânduri de haine. Iar dacă nu veţi putea s-o
ghiciţi, atunci să-mi daţi voi mie […] Au zis aceia: Spune
ghicitoarea ta, ca s-o auzim. Atunci le-a zis: Din cel ce mănâncă a
ieşit mâncare, şi din cel tare a ieşit dulceaţă.
Şi n-au putut să dezlege ghicitoarea în trei zile. Iar în ziua a
şaptea au zis aceia către femeia lui Samson: Ademeneşte pe
bărbatul tău să dezlege ghicitoarea; altfel te vom arde cu foc
pe tine şi casa tatălui tău; ne-aţi chemat, oare, ca
să ne jefuiţi? Şi a plâns femeia lui Samson înaintea lui […]
şapte zile, cât a ţinut ospăţul la ei. În sfârşit a
şaptea zi i-a dezlegat-o […] Şi iată în ziua a şaptea, […]
au zis oamenii cetăţii: Ce e mai dulce ca mierea şi ce e mai
tare ca leul? Şi el le-a zis: De nu aţi fi arat cu juninca mea,
ghicitoarea mea n-o mai ghiceaţi voi. […] Iar femeia lui Samson s-a
măritat cu unul dintre nuntaşii de la nunta sa...“ 49
Mierea este produsul apicol de care toţi avem nevoie pentru a
creşte desăvârşit la trup şi la suflet, „Pentru aceea
Domnul meu vă va da semn: Iată Fecioara va lua în pântece şi va
naşte fiu şi vor chema numele lui Emanuel. Şi se va hrăni
cu lapte şi cu miere până în vremea când va şti să arunce
răul şi să aleagă binele.“ 50, din această
cauză albina nu poate primi decât cuvinte de laudă, ea nu poate decât
să fie iubită de toţi sau luată ca pildă prin tot ceea
ce face.
La fel de importantă ca mierea este şi ceara în tradiţia
creştină, căci ea este mesajul luminii în ritualurile de trecere
a vieţii omeneşti, botezul, nunta şi moartea: „Era în casă
o luminiţă, o luminiţă de ceară, pusă
împletită pe o cruciuliţă afumată de lemn, pe care nu se
mai cunoşteau sfinţii. Dar luminiţa aceea n-o aprindeau. O
păstrau pe când avea să moară baba Mâia, să aibă
şi ea ce ţine în mână, ca să-şi vadă calea
luminoasă, când va pleca pe drumul de veci.“51 „Deodată
însă baba Mâia schimbă ochii şi-i umplu de spaimă.
Simţea cum vine ceva, rece şi greu, ca o povară strivitoare.
Întinse mâna, dar n-ajunse luminiţa de ceară. Aşa
frământându-se, căzu pe podele şi muri, cu mâna întinsă
după luminiţă.“52
Străjnicia de care dau dovadă albinele când sunt atacate de
inamici este luată ca pildă în Sfânta Scriptură, în luptele
poporului iudeu cu duşmanii: „Dar v-a ieşit înainte poporul amoreu
care locuia pe muntele acela şi a tăbărât asupra voastră ca
albinele şi v-a zdrobit de la Seir până la Horma.“53, dar
puterea lui Dumnezeu este cea care te ajută să învingi şi cele
mai de netrecut obstacole: „Înconjuratu-m-au ca albinele fagurele, dar s-au
stins ca focul de spini şi în numele Domnului i-am înfrânt pe ei.“54
„Atunci am luat cartea din mâna
îngerului şi am mâncat-o; şi era în gura mea dulce ca mierea, dar,
după ce am mâncat-o pântecele meu s-a amărât.“55 menţionează autorul Apocalipsei.
Albina după cum am prezentat în acest subcapitol este o
insectă iubită, pildă de înţelepciune, produsele ei putere,
sănătate, hrană, în toate scrierile religioase, până
şi învăţăturile sfinţilor sunt asociate cu urmele
acestor preţuite vieţuitoare: „...sfinţi. Ei ne lasă pe
Dumnezeu, ca albina acul.“ 56
Note:
42 http://www.aloelf.com/bee-honey/ancient-history-of-bee-honey/
43 http://www.lunedemiel.tm.fr/anglais/06.htm
44 Sfânta Scriptură, ed. Institutului Biblic şi de Misiune al
B.O.R., Bucureşti, 1994, Apocalipsa, cap. 10, v. 10
45 Sfânta Scriptură, Pilde, cap. 6, v. 8
46 Sfânta Scriptură, ed. Institutului Biblic şi
de Misiune al B.O.R., Bucureşti, 1994, Cântarea Cântărilor cap. 4, v. 10
47 Sfânta Scriptură, I Regi, cap. 14, v. 25-29
48 Sfânta Scriptură, Matei, cap. 3, v. 4
49 Sfânta Scriptură, ed. Institutului Biblic şi de Misiune al
B.O.R., Bucureşti, 1994, Judecători, cap. 14, v. 5-20
50 Sfânta Scriptură, Isaia, cap. 7, v. 14-15
51 Ion Agârbiceanu, Jandarmul
nuvele şi povestiri, Ed. Allfa, Bucureşti, 2001, pag. 287, 288
52 Idem, Ibidem, pag. 292
53 Sfânta Scriptură, Deuteronom, cap. 1, v. 44
54 Sfânta Scriptură, Psalmi, 117, v. 12
55 Sfânta Scriptură, Apocalipsa, cap. 3, v. 4
56 Emil Cioran, Lacrimi şi
sfinţi, ed. Humanitas, Bucureşti, 2008, pag. 78
Pr.
Ion Turnea
|