CAPITOLUL
1
ÎNTRE
LITERATURĂ ŞI APICULTURĂ
1.2.
ALBINA, MOTIV LITERAR
„Nu număra fiecare oră din zi; fă în aşa fel încât
fiecare oră din zi să conteze.“ (Mark Amend)
Pentru albine fiecare clipă este preţioasă. Ea nu se
pierde în deşertăciunea acestei vieţi asemenea oamenilor, ci
veşnic neobosită nu stă să calculeze clipele, doar le
fructifică prin cercetarea amănunţită a plantelor, prin
aurul de mult preţ ce-l adună din aromele miilor de paradisuri
descoperite.
Bun arhitect, albina,
construieşte un important tezaur al fagurilor de ceară.
Înţeleaptă,
albină îşi organizează viaţa familiei în aşa fel încât
fiecare individ al coloniei îşi are rolul său bine definit.
Scriitorii încercând să pătrundă veşnicia
perfectelor insecte au creionat în operele lor, cu mult respect, admiraţie
şi iubire, albina, ea fiind socotită astfel motiv literar.
„Deschide-te naturii ca mugurul luminii, / Şi sparge închisoarea
îngustului tău trup! / Simţirile să-ţi fie albinele
grădinii, / Brăzdând în zbor văzuhul cu aurite linii, / Ca
soarele să-l piardă în mierea unui stup.“20.
Omul este povăţuit de poetul Ion Pillat, un poet
îndrăgostit de natură, căci a realizat în pastelurile sale,
asemenea lui Vasile Alecsandri un adevărat calendar în versuri, să
înveţe să comunice cu natura. Doar prin comuniunea lui cu natura,
omul va reuşi să se bucure de adevăratul paradis.
„În volumele Eternităţi de-o clipă, Amăgiri,
Grădina între ziduri, pare a rătăci printr-o pădure de
simboluri, pe care le interpretează într-un mod propriu, deschizând
priveliştile drumului lăuntric al începutului său şi
descoperind luminişul inspiraţiei autohtone.“ 21
Eliberându-se de tot ceea ce-l leagă de trup, omul e îndrumat de
poet să se înalţe spiritual asemenea mugurilor de lumină pentru
a creşte în natură.
Crescând împreună cu misterul naturii, omul va ajunge la o
comuniune atât de profundă cu aceasta încât propriul trup să se
metamorfozeze într-un colţ din natură, astfel încât simţirile
trupului să fie numite metaforic albinele grădinii.
Simţurile omului ce-l călăuzesc pe căi
înţelepte pe acesta nu pot să fie denumite mai metaforic decât albine
ale grădinii sufletului, fiindcă sunt unicele insecte ale
cunoaşterii. Albinele prin zborul lor din floare în floare cercetează
tot ceea ce poate să fie mai pur şi mai frumos în univers, tot ceea
ce e mai înţelept.
Din moment ce simţirile au devenit albinele grădinii
sufletului omenesc, acestea au posibilitatea să transmită în jur
fericirea prin băzdarea orizontului cu numeroase linii aurii, linii ce te
duc spre propria ta miere, o miere ce izvorăşte din soarele
fiinţei tale.
Şi dacă am învăţa să ne oglindim sufletul în
ochi şi în colţul buzelor am străluci şi noi asemenea
luminoaselor albine ce îmblânzesc soarele şi florile, căci nimic nu e
mai luminos, nici măcar soarele ca zâmbetul fericirii de pe chipul unui
om: „Un zâmbet este o modalitate necostisitoare de a-ţi schimba
înfăţişarea.“ (Charles George Gordon)
Albinăritul a fost din timpuri străvechi cea mai de preţ
precopare a omului. Puţină miere îndulcea viaţa fiecăruia
indiferent de greutăţi. Acest lucru îl menţionează şi
scriitorul Mihail Sadoveanu în romanul Fraţii Jderi: „Rău a fost
că nu plouă peste necăjiţii din Ţara de Jos. N-are
să fie bine că plouă prea mult pentru necăjiţii din
Ţara de Sus. Căci Când se umplu fântânile, / Scad prisăcile
şi stânile. Aşa-i cumpăna: dacă se înalţă într-o
parte se coboară în cealaltă.“ 22
Sciitorul simbolist G.
Bacovia în poezia Belşug, odată cu venirea toamnei peste natură,
când totul se ofileşte treptat, până şi eul poetic plânge,
numeşte mierea aducătoare de belşug aşezând-o alături
de grâul fără de care omul nu ar mai avea pâinea de fiecare zi
şi vinul, simbol al euharistiei: „Culori, şi fum de toamnă,
plâns de poet, / Apa e rece, frunzele plouă - / […] Vinul şi mierea,
şi grâul tot / Le-au strâns pe grabă cine-au putut.“ 23
Albina este prin urmare o sfântă insectă, deoarece produsele
ei precum mierea sunt aşezate pe acelaşi pedestal cu pâinea şi
vinul. Fiind o insectă sfântă a primit în operele literare statutul
de motiv literar.
Atât basmele din literatura română, cât şi cele din
literatura universală folosesc motivul literar al albinei atunci când
eroul principal e nevoit să treacă probele în călătoria lui
iniţiatică care-l va face vrednic de împărăţie şi
însurătoare.
Fraţii Grimm în basmul Crăiasa Albinelor prezintă
istoria a trei feciori de împărat. Doi dintre ei pornind să-şi
încerce norocul în lume duc o viaţă deşartă, asemenea
Fiului risipitor din pildele lui Iisus, nemaiavând îndrăzneala să se
întoarcă la casa părintească. Datorită acestui lucru
fratele mai mic, poreclit de ei Prostilă, căci nu le
împărtăşea mentalităţile, porneşte în
căutarea lor, îi găseşte, le ascultă şi de
această dată insultele adresate lui şi pornesc la drum
împreună. În drumul lor, Prostilă salvează de fraţii
săi nişte mici vietăţi pe care aceştia le-au condamnat
la moarte: nişte furnici, nişte raţe şi un roi de albine.
Roiul de albine e salvat ultimul, căci el va avea cea mai importantă
misiune, de a ajuta personajul pozitiv al basmului, pe Prostilă, să
depăşească proba finală, a treia la număr şi cea
mai grea. Această probă consta în identificarea adevăratei
domniţe. Într-o încăpere erau trei domniţe adormite, toate erau identice
în ceea ce priveşte portretul fizic, dar le deosebea un singur lucru,
fiecare a gustat ceva dulce înainte de a adormi, una o bucăţică
de zahăr, alta o ceşcuţă de sirop, iar domniţa
căutată o înghiţitură de miere. Crăiasa albinelor,
regina roiului salvat de erou, l-a ajutat să depăşească
această probă, l-a ajutat să găsească prinţesa
căutată şi să risipească vraja în care au fost
adânciţi cei din acel castel. În final el se căsătoreşte cu
prinţesa salvată, iar fraţii lui cu celelalte două domniţe:
„Prostilă o luă de nevastă pe cea mai tânără şi
mai frumoasă dintre domniţe şi după moartea craiului
urcă pe scaunul domnesc. Iar fraţii lui mai mari socotiră
că nici celelalte domniţe nu erau chiar de lepădat, şi
trăiră cu toţii ani mulţi, în belşug şi
fericire.“ 24
În situaţia în care a fost pus eroul din basmul scris de Fraţii
Grimm este şi eroul scriitorului Ion Creangă, Harap Alb. Harap Alb
trebuia pentru a dobândi fata împăratului Roşu să o
deosebească de o altă fată crescută din milă
împărătească la palat şi care era identică în ceea ce
priveşte aspectul fizic cu adevărata prinţesă. Şi de
această dată tot albina este cea care îl scoate din
încurcătură: „Atunci Harap-Alb intră, cu albina pe umăr, în
odaia unde era împăraul şi cu fetele, apoi stă puţin deoparte
şi începe a se uita când la una, când la alta. Şi cum sta el drept ca
lumânarea şi le privea, cu băgare de samă, crăiasa
albinelor zboară pe obrazul fetei împăratului. Atunci ea,
tresărind, o dată începe a ţipa şi a se apăra cu
năframa, ca de un duşman. Lui Harap-Alb atât i-a trebuit: îndată
face câţiva paşi spre dânsa, o apucă frumuşel de mână
şi zice împăratului...“ 25
Observăm că misiunea albinei în basmele menţionate mai
sus este aceea de a cunoaşte. Prin urmare omul îi recunoaşte acestei
micuţe vieţuitoare virtutea înţelepciunii, valorificând-o
şi în operele literare.
Albina pe lângă virtutea înţelepciunii mai are şi o
virtute pe care mulţi oameni o uită, aceea a prieteniei şi
recunoştiinţei, ajutându-l pe om în situaţii dificile. Aşa
se face că în opera literară Dumbrava minunată a scriitorului
Mihai Sadoveanu îi este alături fetiţei nevinovate Lizuca,
apărând-o de mama cea vitregă: „Bunicii aveau livadă şi
albine […] şi-şi mlădia glasu-i înalt şi cristalin. Când
deodată slobozi un ţipăt aşa de sfâşietor […] S-au
apropiat prea tare de ştiubeie şi albinele s-au repezit la ele. Acum
ies fugind pe portiţă. Bat cu mâinile în toate părţile
şi nu pot scăpa.“ 26
Scriitorul Tudor Arghezi este un îndrăgostit de lumea
micuţelor vietăţi, fapt pentru care le dedică multe din
scrierile lui.
Printre micile
vietăţi creionate cu multă măiestrie în opera lui un loc de
frunte îl ocupă albina.
Doar un cunoscător al lumii acestor înţelepte insecte putea
să prezinte viaţa lor aşa cum a făcut-o scriitorul Tudor
Arghezi.
Poetul a prezentat în unele poezii ale sale toate momentele vieţii
familiei de albine cu măiestria unui apicultor care pe lângă arta
albinăritului stăpânea foarte bine şi arta cuvântului.
Cunoştea până şi tehnologia creşterii albinelor ştiind
componentele unui stup: „Strecurat pe urdiniş...“ 27
În poezia Paza bună scriitorul prezintă pregătirea
albinelor pentru o etapă importantă din viaţa lor, culesul: „S-a
întors cercetătoarea / Să le spuie la surori / Că-i
deschisă toată floarea / Şi câmpia, de cu zori. Şi-au
plecat aproape toate / La cules cu mii şi mii, / Lăsând vorbă la
nepoate / Să-ngrijească de copii.“ 28
Alt rol important al albinelor este acela de a se ocupa de
creşterea puietului. Cu această misiune se ocupă albinele doici
care sunt lăsate de albinele lucrătoare aflate în febra marelui
cules, acasă, în stup, pentru a se ocupa de noile mlădiţe.
Doicile fac parte din categoria albinelor lucrătoare mai vârstnice
care nu mai participă la cules, ci au misiunea de a se ocupa de stup.
Printre albinele rămase lângă stup, unele au rolul de a-l
apăra de mulţii dăunători, după cum
menţionează şi poetul Tudor Arghezi în continuarea poeziei:
„Căci muscoii şi bondarii / Şi-alte neamuri de pădure, / Pe
şoptite, ca tâlharii, / Umblau mierea să le-o fure./ Însă paza-n
stup e bună, / Că târziu, după apus, / Colo jos, sub stupi, la lună,
/ Ei zăceau cu burta-n sus.“ 29
Dacă din întâmplare un dăunător reuşeşte
să treacă de săgeţile albinelor însărcinte cu paza
este îmbrăcat în ceară de cele din stup. Acest fapt îl
menţionează scriitorul Tudor Arghezi şi în poezia Tâlharul
pedepsit.
Un şoricel a încercat să prădeze într-o zi stupul cu
miere, crezând că el fiind mare şi albina mică o să
câştige în lupta cu ea: „Nu ştiuse că nerodul / Va da ochii cu
norodul / Şi-şi pusese-n cap minciuna / Că dă-n stup de
câte una. / Roiul, cum de l-a zărit / C-a intrat, l-a copleşit. /
Socoteală să-i mai ceară? / Nu! L-au îmbrăcat cu
ceară.“ 30
Poezia Tâlharul pedepsit are şi o morală: „Nu ajunge, vream
să zic, / Să fii mare cu cel mic, / Că puterea se adună /
Din toţi micii împreună.“ 31
Din învăţătura transmisă, fiecare ar trebui să
înţeleagă că, oricât de mare şi puternic ar fi, să nu
se încreadă a rezista unui grup de buni prieteni sau unei familii bine
organizate aşa cum este familia de albine, ci mai bine ar încerca să
urmeze exemplul acestora.
|
Albinele sunt personificate în toate poeziile argheziene. Ele primind
trăsături omeneşti îşi desfăşoară viaţa
familiei de albine asemenea celor mai înţelepţi, bine organizaţi
şi harnici oameni.
Tot în poezia Miere
şi ceară, Arghezi surprinde o altă trăsătură a
albinelor, neacceptarea altor albine străine în stupul lor, albine ce sunt
detectate imediat datorită simţului lor olfactiv, dar nici a
musafirilor nepoftiţi ca de exemplu, o pasăre rătăcită
şi obosită: „Cred că va-ncăpea / Într-un stup şi-o
stea, / Care a venit / Şi s-a rătăcit / Dintr-un roi de sus. /
Şi care diseară / E miere şi ceară.“ 34
De această dată musafirul nepoftit e numit de poet metaforic
stea, deoarece el se rătăceşte dintr-o greşeală în
colonia de albine şi nu merge intenţionat în stup asemenea
şoricelului, tâlharului pedepsit sau muştelor şi bondarilor.
Poezia Stupul lor a scriitorului Tudor Arghezi surprinde capacitatea
albinelor de a se încălzi în timpul iernii prin ghemul ce-l fac în
interiorul stupului şi care atinge temperaturi peste 30º C: „Stupul lor de
pe vâlcea […] Prisăcarul le-a uitat / Şi-a căzut şi peste
ele / Iarna […] Înăuntru însă-n stup / Lucrătoarele sunt treze /
Şi făcând un singur trup / Nu-ncetează să lucreze.“ Ghemul
uneşte albinele într-un singur trup. Ele nu au nicio urmă de egoism
asemenea oamenilor, căci lucrează mereu împreună în orice moment
al vieţii lor: „Căci nici una n-a muncit / Pentru sine,
ci-mpreună / Pentru stupul împlinit / Cu felii de miere bună.“ 35
Înţelepciunea albinei este zugrăvită de Arghezi în
poezia Fetica: „Ce duh ai şi ce putere / Să-mpleteşti ceara cu
miere, / De la floarea din grădină, / Ostenită de albină?
[…] Ţeşi reţeaua din ghioace / De celule-n care pui / Miere
dulce şi un pui / […] Eşti, pe lumea de subt cer / Cel mai mare
inginer. / Pe-ntuneric, făr' să ştii, / Ai făcut bijuterii
[…] Şi, cum ştii, muncind, să taci, / Nu te lauzi cu ce faci.“ 36
În versurile poeziei Fetica, citate în rândurile de mai sus, scriitorul
prezintă istoria muncii albinei, ce începe de la cunoaşterea florii
din grădină, până la arhitectura fagurilor din interiorul
stupului, loc unde adăpostesc aurul, mierea şi cresc viitoarele
generaţii.
Albina mai este şi exemplul modestiei, căci ea este
făptura care nu se laudă cu produsele muncii sale, însă este
apreciată şi mult lăudată de toţi.
Prin urmare albina are toate trăsăturile pozitive care ar
trebui îmbrăţişate de toţi oamenii. Aceste
trăsături sunt prezentate cu multă măiestrie de scriitorul
Tudor Arghezi, după cum am arătat în rândurile de mai sus.
Poezia argheziană, Lumină lină, însă, prezintă
albina ca pe făptura care încearcă să-şi
depăşească condiţia pentru a-şi atinge idealul,
tezaurul de ceară. Cu această albină se identifică
scriitorul. Din comuniunea lui cu mica vietate înţelegem cât de mult le
admiră, respectă şi iubeşte pe aceste mici
vietăţi.
Scriitorul Vasile Alecsandri în poezia Concertul în luncă nu poate
concepe armonia, veselia din inima naturii fără prezenţa
miciilor vietăţi înaripate: „Iată-n urmă şi albine
aducând în gură miere...“ 37
Dacă Alecsandri surprinde albina prin veselia naturii plină
de viaţă la început de primăvară, scriitorul George
Coşbuc o prezintă vara, când natura este adormită datorită
arşiţei, ea fiind singura care animă totul: „Numai zumzetul
de-albine, / Fără-ncepere şi-adaos, / Curge-ntr-una, parcă
vine / Din adâncul firii pline / De răpaos.“ 38
Alexandru Macedonski în Rondelul beat de roze, prezintă parfumul
florilor ca un balsam al naturii pe care-l cunoaşte şi-l gustă
albina: „De roze e beată grădina / Cu tot ce se află-mprejur: /
E beat şi cerescul azur, / Şi zâzâie, beată, albina.“ 39
Muncile de primăvară, când totul palpită de
viaţă, sunt zugrăvite de poetul George Topârceanu în poezia
Rapsodii de primăvară prin comparaţia gospodinelor cu harnicele
albine: „Ies gospodinele / Iuţi ca albinele...“ 40
Hărnicia albinelor e creionată şi de scriitorul Mihai
Eminescu în poemul Călin (File de poveste): „Şi albinele-aduc miere,
aduc colb mărunt de aur...“ 41
Scriitorul Adrian Păunescu în poezia Mila de albine aduce
polenului laudă. El este cel cules de albine şi prefăcut în
diferite produse, însă tot el e cel care priveşte cu milă
înaripatele albine ce-şi sacrifică toată viaţa pentru a-l
colecta.
Gavriil Stiharul se vede pe el însuşi polenul din cuvinte în
poezia Eu sunt polenul din cuvinte...
Dacă fiecare am fi asemenea polenului la locul de muncă sau
în încercarea de a ne atinge idealul ar exista în lume doar oameni
împliniţi şi fericiţi.
Poeta Otilia Cazimir, o mare iubitoare a micilor vietăţi,
dă grai naturii prin imaginile auditive create de zumzetul albinelor din
zarzări.
Proverbele şi ghicitorile amintesc şi ele la rândul lor de
înţeleapta insectă: „Din flori picuri de dulceaţă / Strânge
de cu dimineaţă“ (Albina); din Proverbe, Zicători, Ghicitori,
Editura Steaua Nordului, Constanţa, 2008, pag. 194.
Albina este
considerată motiv, deoarece prin calităţile ei pozitive dă
viaţă operelor literare, îmbrăcându-le în aroma
înţelepciunii.
Astfel ea rătăceşte prin infinitele cuvinte ale operelor
literare şi prin sufletul multor sciitori.
Albinele sunt
lumini vii a căror existenţă lasă urme adânci pe acest
pământ.
Prin ele omul este în deplină comuniune cu natura.
Datorită misterului albină-natură, omul se bucură
de esenţa magică, de viaţa eternă a naturii ce în fiecare
primăvară, reînvie, se regenerează, îşi ia o
înfăţişare nouă, de tânără, gata să fie
mângâiată de razele soarelui, cercetată de înţelepciunea albinei,
cântată de slova scriitorilor.
Doar ea, albina, este cea mai admirată şi preţuită
insectă primind întâi valoare de mit, fiind prezentă în scrierile
vechi conform cărorora i se atribuie diferite însuşiri legendare; mai
târziu primeşte statutul de motiv literar fiind prezentă în
majoritatea speciilor literare: basme, legende, poezii, poeme, romane; pentru
ca să o întâlnim pe urmă şi în scrierile religioase.
Dacă privim făptura fragilă a strălucitoarei albine
am putea cocluziona că e o insectă neînsemnată ce aduce doar o
pată de culoare pe curcubeul infinit al naturii, însă dacă
pătrundem în lumea perfecţiunii ei îi vom observa diamantele muncii
sale.
Aşadar misterul albinei, esenţa ei, nu se rezumă doar la
fragilitatea făpturii, ci la toată comoara ce se naşte din
complexitatea fiinţei ei, căci „Esenţa lumânării nu este
ceara care lasă urme, ci lumina.“ (Antoin de Saint-Exupery)
Note:
20 Ion Pillat, Poezii, Ed. Eminescu, Bucureşti, 1983, pag. 280
21 Idem, Ibidem, pag. 419, Cornelia Pillat
22 Mihail Sadoveanu, Fraţii Jderi, Editura Herra, Bucureşti,
2005, pag. 509
23 George Bacovia, Versuri şi proză, Editura Albatros,
Bucureşti, 1985,
pag. 56
24 Fraţii Grimm, Basme, ed. Herra, Bucureşti, 2007, pag. 7
25 Ion Creangă, Poveşti, povestiri, amintiri, Editura Minerva,
Bucureşti, 1980, pag. 136
26 Mihail Sadoveanu, Dumbrava minunată, Editura Ion Creangă,
Bucureşti, 1987, pag. 37, 39, 40
27 Tudor Arghezi, Versuri şi proză, Ed. Ion
Creangă, Bucureşti, 1985, pag. 8
28 Idem, Ibidem, pag. 16
29 Idem, Ibidem, pag. 16
30 Idem, Ibidem, pag. 8, 9
31 Idem, Ibidem, pag. 9
32 Idem, Ibidem, pag. 13
33 Idem, Ibidem, pag. 17
34 Idem, Ibidem, pag. 7, 8
35 Idem, Ibidem, pag. 17
36 Idem, Ibidem, pag. 8
37 Vasile Alecsandri, Legende şi pasteluri, Ed. Ion Creangă,
Bucureşti, 1982, pag. 108
38 George Coşbuc, Poezii, E. Herra, Bucureşti, 2002, pag. 79
39 Alexandru Macedonski, Poezii, Ed. Herra, Bucureşti, 2002, pag.
167
40 George Topârceanu, Balade vesele şi triste, Ed. Herra, Buc.
2002, pag. 10
41 Mihai Eminescu, Poezii, Ed. Tineretului, Bucureşti, 1965, pag. 61
|